Har du frågor gällande våra köpevillkor kontakta gärna oss på info@postermarket.se
1. Köp
Vid beställning upprättas avtal om köp först när Postermarket.se (PosterMarket Nordic AB, org nr: 559129-4664) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas alltid inom 24 timmar efter att beställning mottagits av Postermarket.se
Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Postermarket.se har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund.
2. Priser
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Postermarket.se inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.
3. Fraktkostnad
Den fullständiga fraktkostnaden ser du i kassan när du genomför ditt köp.
4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor
4.1 Faktura
Avgiften för att betala mot faktura/delbetalning till Postermarket.se via Klarna är 0 kronor. Läs mer om Klarnas faktura/delbetalningstjänst här: Klarna
Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats. Det är Klarnas betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Klarna faktura
4.2 Kortbetalning
Vi använder Klarna för säkra kortbetalningar.
Läs mer om Klarnas tjänster för kortbetalningar här: Klarna
4.3 Direktbetalning via internetbank.
Betalning via banken sker genom Klarna. Läs mer om Klarnas tjänst för direktbetalning via internetbank här: Klarna
5. Leveranser
Beställningar som görs före klockan 15.00 på helgfri vardag behandlas normalt sett samma dag och skickas inom 1–3 arbetsdagar från vårt tryckeri.
Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror kan bli slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av DHL eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.
6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar alltid om en leverans blir försenad i vår vetskap. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
7. Transport
Postermarket.se ansvarar för transport till dig som kund.
Du och transportföretaget du väljer att skicka en retur eller reklamation till oss med står för risken av skada eller försvinnande av transporten från dig till oss.
8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@postermarket.se
9. Ångerrätt och öppet köp
9.1 Ramar och tillbehör
Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.
9.2 Posters
All vår produktion av posters sker on-demand alltså på kundens begäran, i enlighet med konsumentverkets regler kring tillverkning på kundens begäran har vi inte ångerrätt som standard. Kontakta oss via e-post till info@postermarket.se så snart som möjligt om du ångrar ditt köp så gör vi en bedömning om vi kan ta postern i retur eller inte.
10. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss alltid via e-post info@postermarket.se innan du skickar något i retur till oss. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.
Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.
11. Återbetalningar
Återbetalning sker via Klarna eller Paypal. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.
12. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under punkt nummer 15; Force Majeure.
13. Skydd av personuppgifter
I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR (General Data Protection Regulations) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice ( via e-post på info@postermarket.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter.
14. Ej uthämtat paket
Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.
Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift á 250 kr.
15. Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/
Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr